Malta

02.11.2018 kl. 19:29

Det har blivit dags för några bilder från vår resa till Malta!  Resan bestod av en hel del gradujobb för min del och slutarbetesjobb för Nickes del, så vi hann inte riktigt med allt kul vi hade tänkt oss. Men vi besökte både Valletta och Mdina som var de två viktigaste målen på resan!

Vi bodde i St. Julian's som e en mindre ort några kilometer utanför huvudstaden Valletta. Själva orten bestod mest av hysteriska partygator och souveniraffärer, men vårt hotell var väldigt trevligt! Vi bodde på ett Radisson Blu-hotell lite utanför centrum, bra val!

Hotellet var fint och fräscht med fina utrymmen både ute och inne.

Men det absolut bästa var maten och det faktum att det fanns FLERA veganska alternativ på menyn. Och nästan allt var gott! En mango cheesecake jag åt sista kvällen när vi beställde room service var riktigt äcklig, men allt annat var very bueno!

St. Julian's kvällstid. Malta e ju pyttelitet så de flesta städer e byggda i våningar med massa trappor och backar för att maximera ytan. Kan ju vara farligt förstås när man ska stappla hem efter krogen och så trillar man ner för 356 trappsteg och plumsar ner i havet.

Extremt god pizza! Jag skröt ju om veganutbudet på hotellet, men det visade sig att det inte var det minsta svårt att hitta djursnäll mat på resten av ön. Dessutom ordnades ett evenemang på Malta under förra veckan, Meat Free Week, där flera hotell och restauranger deltog för att utveckla sina gröna menyer. Ojoj, vad det värmde lilla hjärtat.

Vi besökte Valletta två gånger och det var en stad som överträffade alla mina förväntningar! Så himla fint och mys. Hela stadskärnan e även den uppbyggd av trappor och trånga gränder där caféer, restauranger och affärer samsas om de små ytorna, men desto större utbud av turister.

Trots att vi reste i slutet av oktober så var det mycket turister igång ännu. I centrum av Valletta var det till och med svårt att få plats på uteserveringarna. Mest var det italienare, vilket inte e så konstigt eftersom det tar 90 minuter med färja mellan Malta och Sicilien.

Tips från coachen: ta bekväma skor på om du besöker Valletta. Vi gick upp och ner så många gånger att när vi väl hittat en uteservering vi fick plats på och suttit där en stund så var jag riktigt skakig i benen när det var dags att stiga upp.

Och så fick jag sendrag pga vätskebrist förstås. Men det ser ju ganska trevligt ut ändå, inte sant?

Vi besökte den gamla huvudstaden Mdina. Tyvärr hade vi allt för lite tid och kläder på oss (jag) för att hinna se allt den här staden hade att erbjuda. Den här dagen var det blåsigt, regning och kallt och vi åkte med en hop on hop off-buss utan tak så jag höll på att frysa ihjäl i min somriga outfit.

Om jag åker tillbaka till Malta kommer jag absolut tillbaka till Mdina! Här har de till exempel spelat in delar av Game of Thrones, men det hann vi inte alls titta närmare på den här gången. Det var kul i alla fall att tassa genom labyrinten som staden består av.

En sista bild från vår sista kväll på Malta. Fullmåne och havsutsikt e ju inte den fulaste kombon direkt.